Katarynka – nie książka – część 2

Dzisiejszy materiał jest kontynuacją artykułu pod tytułem „Katarynka – nie książka.” Z  I częścią materiału możesz zapoznać się pod tym adresem.

Film szkołą wyobraźni

Następny krok do większej dostępności kultury dla osób niepełnosprawnych słuchowo i wzrokowo to „Festiwal wyobraźni. Film bez barier.” Przedsięwzięcie jest dwuwarstwowe. Pierwsza warstwa – rzeczywista polega na  organizowaniu wydarzeń, podczas których filmy pokazywane są dwojako. Po pierwsze mamy do czynienia z przekazem dźwiękowym, po wtóre z przekazem za pomocą napisów dla osób niesłyszących.

Filmy nad którymi pracują twórcy Festiwalu to między innymi „Miś” Stanisława Barei czy „Jasminum” Jakuba Kolskiego. Twórcy festiwalu zaplanowali również tak zwane „kino objazdowe” w ramach którego w salach kinowych  Dolnego Śląska będą wyświetlane kolejne filmy.  Ostatnim prezentowanym projektem mającym na celu lepsze poznanie filmu jest „Seans pod Atlantami.”Jak sama nazwa wskazuje ten cykl spotkań podczas których wyświetlane są filmy z audiodeskrypcją odbywa się przy wzajemnej współpracy Fundacji Katarynka oraz biblioteki Pod Atlantami w Wałbrzychu. Za opis audio odpowiadają specjalnie do tego celu przeszkoleni ludzie, natomiast zadaniem wałbrzyskiej biblioteki jest zapewnienie dzieł kinowych, które mają być – kolokwialnie mówiąc wyłożone dźwiękowo osobom z dysfunkcją wzroku. Przykładem filmu zrealizowanego w ramach tego przedsięwzięcia jest dzieło traktujące o niedawno zmarłej krakowskiej noblistce Wisławie Szymborskiej „Życie beznośne”.

Kibicuj jak widzący

Wypisaliśmy ich sporo, gdy dzieliliśmy przedsięwzięcia tematyczne, jednak większość z nich działa tak, że gdy usłyszymy komunikat w telewizji: „Mecz dostępny z komentarzem audiodeskrypcyjnym” to na naszym pilocie od dekodera bądź innego odbiornika z którego ciągniemy źródło transmisji spotkania awizujemy czyli ustawiamy odpowiednią ścieżkę.My szerzej skupimy się na projektach dźwiękowego opisu wydarzeń sportowych w sytuacji, gdy niewidomy kibic znajduje się w miejscu rozgrywania danego meczu  Pierwszym takim projektem jest „Sport bez barier. Audiodeskrypcja na meczach we Wrocławiu.”Rozpoczął swą działalność w 2012 roku.Doświadczeni dziennikarze przez półtorej godziny opisują, co się dzieje na murawie.Rok później opis audio zawitał do hali Orbita na mecze koszykarzy Śląska. Od 2014 roku audiodeskrypcją jest objęta również PGE Ekstraliga – najlepsza żużlowa liga świata, która jest pierwszą, wprowadzającą takie udogodnienia. Konkretniej chodzi o audiodeskrypcję meczów Betardu Sparty (jeszcze przed wprowadzeniem opisu dźwiękowego) Atlasu Wrocław.Działalność związana z opisywaniem meczów  żużlowych przerwał remont w 2014 roku Stadionu Olimpijskiego.Gdy się zakończył, audiodeskrypcja natychmiast wróciła. Częstotliwość na którą ustawiamy nasz telefon z radioodbiornikiem to 90,0 FM Patronem honorowym projektu jest Gmina Wrocław. Drugim ważnym projektem z tej gałęzi jest „Sport na ucho”. Tu „katarynka” „ukłoniła się” w stronę kobiet uprawiających zawodowo sport w mieście krasnali.Oferta przedsięwzięcia zakłada relacje siatkarskiego Impelu Wrocław (wcześniej Dialog Gwardii) oraz koszykarskiej Ślęzy Wrocław – wciąż jeszcze aktualnych mistrzyń kraju. Czasem Mistrzostw Świata w sztukach walki jujitsu oraz dyscyplin, które opisywaliśmy przy okazji poprzednich projektów.

Wyobraźnia najważniejszą sferą życia ludzi z niepełnosprawnościami sensorycznymi

Wyobraźnia najważniejszą sferą życia ludzi z niepełnosprawnościami sensorycznymi. Teraz kilka słów o projektach uruchamiających naszą wyobraźnię.Ciekawym projektem są warsztaty wyobraźni – „Bajka bez barier.” Podczas tego wydarzenia młodzież niepełnosprawna przy pomocy uczniów pełnosprawnych, muzyków oraz opiekunów pracowni A4 stworzyła scenografię (słabowidzący ludzie) oraz ścieżkę dźwiękową (ludzie głusi i słabosłyszący) do bajki na podstawie wiersza Jana Brzechwy o zwierzętach. Warsztaty te były wyrazem tego, że mimo naszych niepełnosprawności możemy brać udział w tworzeniu kultury. Drugim projektem pobudzającym naszą wyobraźnię jest angaż w tworzenie ogrodu wyobraźni. Projekt jest związany z wrocławskim ZOO Ogród wyposażony jest w system dźwiękowej nawigacji zaprojektowany przez firmę FZG Systems. System ten działa od 2013 roku. Projekt jest w fazie nieustannego rozwoju. Wszelkie uwagi należy zgłaszać na maila FZG Systems podanego na stronie „Katarynki”, lub pod numer telefonu podany poniżej maila.

Podsumowanie działalności i trochę o muzeach

Aby zamknąć temat działalności Fundacji „Katarynka” udowodnijmy tezę, którą usłyszałem z ust człowieka pracującego przy tej  Organizacji pozarządowej Mariusza Trzeciakiewicza: „Działamy w całym kraju”. Prawdziwość tej tezy udowodnimy w oparciu o przykłady wystaw muzealnych. Pierwsze muzeum z którym „Katarynka” współpracuje to Multimedialne Muzeum „Pana Tadeusza” „Ossolineum” we Wrocławiu. To unikalne, nowoczesne Muzeum opowiada o powstaniu i losach książki niezwykłej – być może ostatniej, której fragmenty na pamięć znają niemal wszyscy Polacy. Jedyny istniejący rękopis Mickiewiczowskiego Pana Tadeusza w otoczeniu kilkuset autentycznych manuskryptów, starodruków, grafik, obrazów, rzeźb i przedmiotów codziennego użytku, a wszystko uzupełnione ponad setką aplikacji i prezentacji multimedialnych – to efektowne zaproszenie do rozmowy o polskiej kulturze i historii walki o niepodległą ojczyznę. Wystawy poświęcone „świadkom historii”: Janowi Nowakowi-Jeziorańskiemu i Władysławowi Bartoszewskiemu. Drugim obiektem z którym fundacja współpracuje to Centrum Eksperymentu w Gdyni. Centrum jest niecodzienną pracownią doświadczalną dla małych i dużych odkrywców – amatorów, w którym w sposób namacalny mogą oni na własną rękę przeprowadzić eksperymenty, poznając prawa zachodzące w przyrodzie.W Centrum Nauki EXPERYMENT stanowiska są zaprojektowane w sposób interaktywny, aby zwiedzający mogli sami, w bezpiecznych warunkach przeprowadzać doświadczenia i badać zjawiska z różnych dziedzin nauki. Przedostatnim projektem prezentowanym w tym zbiorze notatek o „Katarynce” jest Centrum Pieniądza w Warszawie. Opisy audio są dostępne w salach interaktywnych o których szerzej w kolejnym akapicie. Centrum Pieniądza udostępnia gościom łącznie 16 sal ekspozycyjnych wypełnionych multimediami i unikatowymi eksponatami. Można tu zobaczyć monety i banknoty z różnych okresów, przenosić się w czasie, dowiedzieć się, jak działały najstarsze systemy pieniężne, poznać zalążki polskiej bankowości, zrozumieć, co dzieje się z pieniądzem w trakcie wojny i kryzysu gospodarczego, a nawet odwiedzić Skarbiec. Skomplikowane procesy ekonomiczne pokazane są tu w łatwy do zrozumienia sposób, dzięki czemu inflacja, rynki finansowe i nowoczesne systemy płatności przestają być tajemnicą. Na szczególną uwagę zasługują sale, w których działają interaktywne urządzenia, pozwalające np. sprawdzić autentyczność pieniądza, zobaczyć wnętrze bankomatu czy poznać proces projektowania i produkcji monet. Na koniec coś o Wirtualnych Muzeach. Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski. Przedsięwzięcie ma na celu pobudzenie w młodzieży poznawania historii regionu od czasów najdawniejszych. Po prezentacji najważniejszych projektów realizowanych przez Fundację Katarynka nasuwa się najważniejszy wniosek: Każdy chce uczynić sobie dostępne miejsce na Ziemi i wytworzyć przestrzeń w której będzie się chciał realizować. Poprzez swe projekty Fundacja wysyła czytelny sygnał niepełnosprawnym, że w Polsce można nad tą dostępnością kultury efektywnie i skutecznie pracować nie tylko ograniczając się do jednego regionu (Dolny Śląsk), ale szerzyć tę ideę na cały kraj.

 

 

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.